Notice: Undefined variable: pt in /data/opetajateliit.ee/subdomains/www/menu.php on line 4
Üldinfo
Notice: Undefined variable: pt in /data/opetajateliit.ee/subdomains/www/menu.php on line 5
Notice: Undefined variable: pt in /data/opetajateliit.ee/subdomains/www/menu.php on line 11
Struktuur
Notice: Undefined variable: pt in /data/opetajateliit.ee/subdomains/www/menu.php on line 12
Notice: Undefined variable: pt in /data/opetajateliit.ee/subdomains/www/menu.php on line 17
Aineliidud/ühendused
Notice: Undefined variable: pt in /data/opetajateliit.ee/subdomains/www/menu.php on line 18
Uudised
Notice: Undefined variable: pt in /data/opetajateliit.ee/subdomains/www/menu.php on line 19
Projektid
Notice: Undefined variable: pt in /data/opetajateliit.ee/subdomains/www/menu.php on line 20
Seadused
Notice: Undefined variable: pt in /data/opetajateliit.ee/subdomains/www/menu.php on line 21
Koostööpartnerid
Notice: Undefined variable: pt in /data/opetajateliit.ee/subdomains/www/menu.php on line 22
Liikmetele
Notice: Undefined variable: pt in /data/opetajateliit.ee/subdomains/www/menu.php on line 23
Küsitlused
Notice: Undefined variable: pt in /data/opetajateliit.ee/subdomains/www/menu.php on line 24
Foorum
Notice: Undefined variable: pt in /data/opetajateliit.ee/subdomains/www/menu.php on line 25
Liitu
Notice: Undefined variable: nimi in /data/opetajateliit.ee/subdomains/www/menu.php on line 28
|
Eesti Omavalitsusliitude Ühendus on vastu õpetajate
astmepalgatõusule
Vabariigi Valitsus |
Meie 15.10.2002 nr 8-2/02/103
|
|
Kokkuleppest omavalitsusliitudega |
|
Eesti Omavalitsusteliitude Ühendus
märgib rahuldusega, et võrreldes 12.09.2002.a Vabariigi Va-litsuse
ministeeriumidevahelise komisjoni ja Omavalitsusliitude Koostöökogu
vahel sõlmitud kokkuleppega 2003.a riigieelarves kohalike omavalitsuste
eelarvete tasandamises ja täiendavas toetamises on osa eraldisi kohalikele
eelarvetele 2003.a riigieelarve eelnõus kasvanud.
Samas avaldame otsustavat protesti Vabariigi Valitsuse sellise tegevuse
vastu, kus läbirääkimiste kokkuleppeid rikutakse kohe peale
nende allakirjutamist.
Eesti Omavalitsusteliitude Ühendus ei saa nõustuda haruministeeriumide
igasuguse loogika ja põhjuseta sekkumisega toimivatesse süsteemidesse
ja üksikute objektide rahastamise kavadesse, aga samuti mistahes
erakorraliste, v.a. välise jõu tagajärjel tekkinud põhjustel,
eraldiste tegemi-sega maakondade eelistustes puuduvaile objektidele.
Seoses eeltooduga teeb Eesti Omavalitsusliitude
Ühendus Vabariigi Valitsusele ja Riigikogule järgmised ettepanekud:
- suurendada 2003.a riigieelarves kohalike eelarvete tasandusfondi
eraldatavat summat 2002.a riigieelarve (koos lisaeelarvetega)
mahuni, s.o 1 153 miljoni kroonini;
- kajastada riigieelarve eelnõus sihtotstarbelisena kavandatud
vahendid riigieelarves eraldistena tasandusfondist, mille eraldamiseks
ja kasutamise täpsustamiseks antaks volitus Vabariigi Valitsusele
ning mis toimuks Omavalitsusliitude Koostöökoguga eelnevalt
kooskõlastatud vastava määruse alusel;
- mitte suurendada riigieelarves haridustoetuseks eraldatud vahendite
arvel põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse § 44 nimetatud
pedagoogide astmepalkade määra, lubada kohalikul omavalitsusel
neid vahendeid kasutada pedagoogide töötasu tõstmiseks
tu-lenevalt vajadusest ja tööjõuturu olukorrast;
- suurendada investeeringutoetusi maakondade poolt esitatud
ettepanekute põhjal vä-hemalt 2002.a riigieelarve (koos
lisaeelarvetega) mahuni, s.o 244,59 miljoni kroonini ning kavandada
investeeringutoetused objektidele vastavalt maakondade ettepaneku-tes
kavandatud mahtudele ja maakondades kokkulepitud jaotusele;
- täpsustada sotsiaalhoolekande seadust põhikooli-
ja gümnaasiumiseaduses sätestatud koolitoiduks eraldatavate
vahendite kasutamise põhimõtteid, andes omavalitsusele
suuremad õigused toetuste eraldamise ja vabade vahendite kasutamise
otsustamisel.
Toomas Välimäe
Eesti Omavalitsusteliitude Ühenduse
aseesimees
Koopiad: |
Riigikogu juhatus, rahanduskomisjon |
|
Rahandusminister H. Õunapuu |
|
Minister T. Asmer |
|
Riigikogu erakondade fraktsioonid (e-postiga) |
|
Lisa: |
selgitus 3 lehel |
Lisa 1
Selgitus Eesti Omavalitsusliitude
Ühenduse 15.10.2002.a kirja juurde
2003.a eelarveläbirääkimiste
tulemused kajastusid järgmiselt:
2003.a riigieelarve projekti
“Osa 6. Vabariigi Valitsus” |
12.09. allakirjutatud tulemuste
protokollis |
2003.a riigieelarve projektis
|
22 Eraldised valla- ja
linnaeelarvetele kokku |
|
3 545 720 000 |
223.02.1 Sihtotstarbelised
eraldised kohaliku omavalitsuse üksusele jooksvateks kuludeks, mis
jaotatakse Valitsuse poolt kehtestatud korras, sellest |
|
2 406 920 000 |
- eraldised hariduskuludeks
|
1 605 520 000 (1) |
1 757 520 000 |
- eraldised koolieelsete
lasteasutuste ja huvialakoolide pedagoogide palkade ühtlustamiseks
|
100 000 000 (1) |
100 000 000 |
- eraldised toimetulekutoetusteks
|
405 400 000 (1) |
443 000 000 |
- täiendav toetus väikesaartele
|
3 000 000 (1)
|
3 000 000 |
- eraldised koolilõunaks
|
103 400 000 (1)
|
103 400 000 |
223.02.2 Mittesihtotstarbelised
eraldised kohaliku omavalitsuse üksustele jooksvateks kuludeks tasandusfondi
|
1 123 300 000 (2)
|
1 124 500 000 |
Märkused:
(1) Läbirääkimistel käsitleti neid vahendeid 2002.a
riigieelarve metoodika kohaselt mitte sihtots-tarbelistena, vaid "Eraldistena
valla- ja linnaeelarvete toetusfondi, mis jaotatakse Vabariigi Va-litsuse
poolt kehtestatud korras," vana riigieelarveseaduse käsitluse
kohaselt artikli 51 all.
(2) Nimetatud summa oli valitsusdelegatsiooni ettepanek. Pooled olid seisukohal
lugeda kokkule-pe tasandusfondi suuruses saavutatuks juhul kui tasandusfondi
suurus on vähemalt 2002.a tase-mel (k.a 2002.a lisaeelarved), kokku
seega 1 153 300 000 krooni.
Investeeringutoetused
Kulu nimetus
|
2002.a riigieelarve
koos lisaeel-arvetega |
2003.a
min. vahel. komisjon 12.09.02 |
KTK taotlus |
2003.a riigieelarve
projekt |
Investeeringutoetused
kohalikele eelarvetele kokku, s.h |
244 590 000 |
253 490 000 |
450 000 000 |
225 440 000 |
Investeeringutoetused
kohalikele eelarvetele s.h. |
|
203 490 000 |
300 000 000 |
|
- haridusinvesteeringud
|
148 790 000 |
|
|
112 440 000 |
- kultuuriinvesteeringud
|
95 800 000 |
|
|
63 000 000 |
- kohalike teede hoiuks
|
0 |
50 000 000 |
150 000 000 |
50 000 000 |
Läbirääkimiste
tulemustes kajastatud eriarvamused
- Omavalitsusliitude Koostöökogu ei nõustu kohalike
eelarvete investeeringutoetusteks kavan-datud vahendite summaga.
- Omavalitsusliitude Koostöökogu ei nõustu munitsipaalteede
ja -tänavate hoiuks eraldatavate vahendite jaotuse üle otsustamise
andmisega Teede- ja Sideministeeriumile ning peab ots-tarbekaks jaotada
eraldatavad vahendid kohalikele eelarvetele tehtavate eraldiste real
(2002.a klassifikaatori osa 159, osa 03, art 52) munitsipaalteede ja
-tänavate pikkuse järgi kõigi omavalitsusüksuste
vahel ning taotleb nimetatud otstarbeks 150 miljonit krooni.
Loomulikult ei ole Eesti Omavalitsusliitude
Ühendus omavalitsuste eelarvetele eraldatavate va-hendite hulga suurendamise,
vaid riigieelarves nende eraldiste kasutamise kajastamise mooduse vastu
ning näeb vahendite sellisel eraldamisel rida küsitavusi.
Kui haridustoetuseks ja koolilõuna maksumuse
vähendamiseks tehtavad eraldised oma olemuselt võiksid mingitel
tingimustel olla sihtotstarbelised tulenevalt põhikooli- ja gümnaasiumiseadusest
ja Vabariigi valitsuse vastavatest määrustest, siis eraldised
koolieelsete lasteasutuste ja huviala-koolide pedagoogide palkade ühtlustamiseks,
väikesaarte täiendavaks toetuseks ja toimetuleku-toetuste
väljamaksmiseks ei saa seda kindlasti olla. Seda järgmiste
vastuolude ja probleemide tõttu:
- Omavalitsused taotlesid eelarvetele 270 miljonit krooni täiendavat
toetust kohalikust eelar-vest töötasu saavate koolieelsete
lasteasutuste, huvikoolide ja kultuuritöötajate palgataseme
lähendamiseks munitsipaalkoolide pedagoogide palgatasemele. Kokkuleppele
jõuti sel aas-tal 100 miljoni krooni ulatuses. Eeltingimuseks
oli see, et põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse §?s 44
käsitletud pedagoogide astmepalgamäärasid ei tõsteta
ning täiendavalt selleks eralda-tavate vahendite arvel töötasu
tõstmise otsustab omavalitsus tulenevalt vajadusest ja tööjõu-turu
olukorrast. Paraku on riigieelarve projektis haridustoetuse osa suurendatud
152 miljoni krooni ulatuses, mis on ette nähtud just astmepalgamäärade
kasvuks. Seega kokkuleppes omavalitsustele eraldatud 100 miljonit krooni
ei lähenda palgatasemeid, vaid süvendab jät-kuvalt lõhet
sama ametinimetuse ja ettevalmistusega töötajate vahel. Riigieelarve
eelnõus ei ole ka täielikult kirjeldatud kokkuleppes nimetatud
valdkondi, milles töötavate teenistujate palgataseme ühtlustamiseks
on vahendid ette nähtud. Lisaks eeltoodule võib tekkida
olu-kord, kus järgnevate aastate riigieelarves omavalitsuste eelarvete
toetamiseks sellisel otstar-bel ja mahus vahendeid ei kavandata. Tõstatub
küsimus, millistest vahenditest siis makstak-se välja kord
juba tõstetud töötasu.
- Toimetulekutoetuste väljamaksmiseks määratavate vahendite
mahtu suurendati peale kok-kuleppe allakirjutamist 37,6 miljoni krooni,
kusjuures reservi ei loodud. Vahendid kajastati sihtotstarbelisena.
Tulenevalt samal ajal kasutusele võetavast vahendite omavalitsuste
vahel jaotamise uuest süsteemist ei ole kindel, et ühtedel
omavalitsustel piisab vahendeid toimetu-lekutoetuste väljamaksmiseks.
Samal ajal jääb teistel väljamaksetest vahendeid üle,
ning nad ei saa neid kasutada teiste sotsiaalhoolekande valdkonna kulude
katmiseks, vaid peavad tagastama riigieelarvesse tulenevalt sihtotstarbeliste
vahendite kasutamise korrast.
Nende vahendite sihtotstarbelisena kajastamisel oleks tarvis kasutada
koolilõuna hinna vä-hendamiseks eraldatavate vahendite kasutamise
seadusandlikku põhimõtet. Sotsiaalhoole-kande seaduses
tuleks riigieelarvest eraldatavate vahendite kasutusalaks sätestada
omava-litsuste sotsiaalvaldkonna kulude täiendamine, millest tuleb
kohustuslikuna katta toimetu-lekutoetused elanikele. Vahendite ülejäägi
korral võiks lubada nende kasutamist muudeks sotsiaaltoetusteks
ja sotsiaalvaldkonna muude kulude katmiseks. Vastasel juhul on omava-litsused
sunnitud protestima sotsiaaltoetuste väljamaksmise ülesande
panemise omavalit-sustele kui riikliku ülesande üleandmise
ilma selle täitmiseks vahendite eraldamiseta.
- Väikesaarte täiendavaks toetuseks eraldatavate vahendite
sihtotstarvet on loogiliselt üldse raske ette kujutada. Seda ei
ole ka riigieelarve eelnõus tehtud.
- Investeeringutoetusteks kavandatavate vahendite mahuga omavalitsuste
esindus läbirääki-mistel ei nõustunud. Ministeeriumidevahelise
komisjoni ettepanekul kajastati ülalnimetatud summad läbirääkimiste
protokollis. Riigieelarve üleandmisel oli see summa võrreldes
läbi-räägituga vähenenud 28,05 miljoni ja võrreldes
2002. aastaga 69,15 miljonit krooni võrra, sellest 32,8 miljoni
krooni kultuuri ja 36,35 miljoni krooni hariduse valdkonnas.
- Paljudes Eesti maakondades on juba aastaid kehtinud kokkulepe, et
riigilt investeeringutoe-tuste eraldamisel rahastatakse esmalt kokkulepitud
mahus maakonna kokkulepitud eelistuste esimeses järjekorras olev
objekt, seejärel teine ning seejärel järgmisi sama põhimõtte
alusel. Sellistest kokkulepetest on omavalitsused otsuste tegemisel
kinni pidanud ning see on and-nud omavalitsusele kindluse edasiste lepingute
sõlmimiseks ja rahastamiseks.
Haridusministeeriumi poolt 2003. aastaks (kultuuriministeeriumi poolt
2002.a) kavandatud investeeringutoetuste jaotamine tekitab paljudele
omavalitsustele probleeme nii kogu fi-nantsplaneerimisel kui riigihanke
korraldamisel ehitaja ning seadmete tarnija leidmiseks, aga samuti laenude
saamisel ja tagasimakse graafikute koostamisel. Nende konkreetsete probleemide
kõrval tekib kahtlus kokkulepete sõlmimise ja koostöö
mõtekuses kui üks ministeerium arvab ennast pädevamaks
investeeringu kavandajast.
|
|