Laste – ja noorukite vägivald.
Oma organisatsioonis oleme selle teema seostanud hariduse kättesaadavuse
ja kvaliteediga.
Vägivald sunnib siis kui inimestel jäävad mingid vajadused
rahuldamata:
olgu sees siis ebarahuldav elukvaliteet, tunnustusvajadus, hoolimine,
sallivuse ja tolerantsuse puudumine või madal eneseväärikus.
EÕL on püüdnud seista hariduse kvaliteedi tõstmise
eest ning igati toetanud õpetajate professionaalsuse arengut, töö
kvaliteeti ja õpikeskkonda.
Selleks oleme läbi viinud 3 kongressis 1996, 1999 ja 2003.
Viimane neist teemal “Õpetaja professionaalsus ja kutse-eetika
“
Kõikidel kongressidel oleme käsitlenud ka massikommunikatsiooni
ja meedia rolli ühiskonnas. Juhtinud ühiskonna ja riigiorganite
tähelepanu vägivalda propageerivatele filmidele ja eetika puudumisele
TV programmides varastel õhtutundidel. Vägivalda süvendavad
vägivaldsed arvutimängud.
EÕL on moodustatud töötoimkonnad, mis on osalenud hariduspoliitika
väljatöötamise protsessis, mille eesmärgiks on ikka
olnud õpetajate professionaalsuse ja töö kvaliteedi tagamine.
Moodustatud on töötoimkonnad:
- Õpetajate ettevalmistamine
- Täiendkoolitus
- Töökeskkond ja -võime
- Õppekava, õppevara ja riigieksamid
- Kutseomistamine
- Palk ja atesteerimine
Oleme vastu olnud igasugustele mõttetutele ja põhjendamatutele
dokumentidele, mis on olnud välja töötatud ametnike kabinetivaikuses
ja mis tegelikult ei ole toetanud töö kvaliteeti koolis, või
on toonud kaasa asjatut tööajakulu.
Ametnike ja õpetajate koostöö põhimõtete
loomiseks on tegelikult vaja teha veel suuri jõupingutusi, et tekiks
vastastikune mõistmine, et usalduskriis ületatud saaks ning
osutuks võimalikuks kahepoolne avatud ja aus kommunikatsioon, ühiste
eesmärkide nimel.
Termin koolivägivald vajab lahtimõtestamist ja selgitamist,
mida me selle sõna tähenduses tegelikult mõistame.
Kool toimib ühiskonnas ja on ühiskonnas toimuvast mõjutaud.
Õpilase omavaheline kiuslemine ei sünni klassiruumis kogenud
õpetajate silme all. Seda juhtub vahetunnis kui õpetajat
pole lähedal või siis väheste kogemustega õpetajate
tundides, märksa enam aga kooliteel ja õpilaste omavahelises
suhtlemises väljaspool kooli. Laste vägivald on eelkõige
linnakoolide probleem, mille tingib ülerahvastatud koolimaja, suur
õpilaste arv klassis ja sellest tingitud õpilaste anonüümsus.
Kui koolivägivallaks nimetada aga õpetajate liigset nõudlikkust
riikliku õppekava täitmisel ja karmi hindamispoliitikat, siis
siin on õpetajad võtnud lihtsalt liiga suure vastutuse õpilase
õppimise eest endi kanda.
Siin pole õpetajad hästi suutnud seista oma õiguste
ja kohustuste tasakaalustatuse eest.
Kahtlematult annavad õpilased õpetajatööle objektiivne
hinnang alles aastate pärast peale kooli lõpetamist. Sageli
on see siis hoopis teistsugune kui tundus õppimise ajal.
Kus on piir õpilaste omavahelise nääklemise, kiusamise
ja vägivalla vahel? Kuidas probleemiga tegeldakse ?
Koolides on rakendatud tööle spetsialistid: koolipsühholoog
ja viimasel ajal ka sotsiaalpedagoog. Meeskonnatöö on kujunemas
aga kvaliteetne koostöö nõuab arenguks aega.
Arupidamiste käigus oleme märganud spetsialistide koolituse
nõrka lüli. Õpetajate puhul väljendub see kaasaegse
käsitluse puudumises laste arengupsühholoogia tundmisel, enesekehtestamises
ja väheses ning ebakvaliteetses koolipraktikas. Vajaka jääb
psühholoogide töö kvaliteedis ja noortel sotsiaalpedagoogidel
töö- ja elukogemuste puudumisest.
Üldiselt peame nõrgaks lüliks riigi jätkusuutlikust
tagava noorsoo- ja sotsiaalpoliitika puudumist ning meie noorsootöötajate
ja sotsiaalpedagoogide vähest elukogemust. Lääne - Euroopas
teevad sellist rasket tööd elukogenud inimesed- kõrgelt
haritud ja väärika töökogemusega spetsialistid.
Kogemustega meisterõpetajal õpilase probleemide märkamisel
oskustest puudu ei tule, pigem puuduvad vahendid ja võimalused
tekkinud probleemide mõjutusteks (perevägivald, töötus,
vähesed vabaaja veetmise võimalused aga ka ülepaisutatud
enesehinnang ning vähene pingutus- ning sooritusvajadus ).
ETTEPANEKUD LASTE- JA NOORUKITE VÄGIVALLA ENNETUSTÖÖKS
- Asendada sõna koolivägivald õiglasema terminiga
laste- ja noorukite vägivald( sageli pole vägivallatsejad
või lapsmõrvarid kooli jõudnudki ).
- Uurida asjatundlikult laste- ja noorukite vägivalla põhjusi.
Tähtsustada ning finantseerida psühholoogide ja pedagoogikateadlaste
vastavaid uuringuid. HTM välja töötada
tegevuskavad ning rakendada abinõud põhjuste ennetamiseks.
- Vähendada õpilaste arvu piirnormi klassis max 24-le .
Paremate ja kiiremate tulemuste saavutamiseks tuleks seda teha kohe
ja alustada ka põhikooli III kooliastmest.
Seega ei ole Tallinna koolide sulgemise programm ökonoomsusest
lähtuvalt põhjendatud ning annab tagasilöögi kuritegevuse
kaudu.
- Rakendada tööle piisav arv hästikoolitatud spetsialiste
(üks psühholoog 100 õpilase kohta, sotsiaalpedagoogil
peaks olema teenindada veelgi väiksem hulk probleemseid peresid).
Igasse kooli sotsiaalpedagoog, kes peab tegelema eelkõige perega
ja pereprobleemidega, mitte ainult õpilasega koolis. Sotsiaalpedagoog
peab olema elu- ja töökogemusega, erialaseks tööks
professionaalselt ette valmistatud. Selleks sobivad suurepäraselt
(laste vähesuses tõttu) töötuks jäävad
õpetajad, kel on juba olemas pedagoogilis-psühholoogiline
ettevalmistus ning peavad läbima vaid täiendava ümberõppe,
mis on igati õigustatud ja majanduslikult ökonoomne.
- Usalduslikuma õhkkonna loomiseks kooli, kodu ja erinevate spetsialistide
vahel käivitada üleriigiline kohustuslik õpilaste arenguvestluste
programm:
- HTM välja töötada programmi tegevuskava ja eraldada
vajalikud
ressursid:
- sätestada see vajalike koolikorralduslike õigusaktidega;
- tellida õpetajatele vajalikke täiendkoolitusi ülikoolidelt;
Vahendada edukaid kogemuslikke programme õpetajate
konverentsidel.
- Seadusandlikus korras tõkestada vägivalla propageerimist
meedias.
- Täiustada ja tõhustada õpetajate täiendkoolitust
vägivalda ennetavate teemadega ning nõuda koolitajatelt
kvaliteeti.
- Korrigeerida vastuolud üldpädevuste ja aineõpetuse
mahu vahel riiklikus õppekavas, korrigeerida õppekavas
olevate üldpädevuste sõnastust ja ning seadustada nende
rakendamine võimalikult kiiresti. Panna õppijatele enam
otsustamisõigust ja vastutust ning luua õppekavas enam
võimalusi valikuteks. Jätta õpetajatele oma töös
suurem loominguvabadus ja vastutus.
- Väärtustada õpetajate töö ja positsioon
ühiskonnas ning luua Töö- ja puhkeaja seaduse rakendamisega
01.09.2003 ka reaalselt seaduse mõjukus. Õpetaja töö
hulka kuulub järelemõtlemine oma tegutsemismotiivide ja
eesmärkide üle ning neile hinnangu
andmine. See on õpetajate igapäevase tööprotsessi
osa ja
selleks peab olema piisavalt aega tunniandmise ja muude
määratletud kohustuste kõrval.
- Ühiskonnas toimunud muutuste tõttu oleme jõudnud
selleni, et õpetajatel tuleb ühiskonnas lahendada probleeme,
mille eest me üksi vastutada ei saa. Hägustunud on ühiskonna
põhiväärtused inimväärikus, ausus, õiglus,
vabadus. Probleeme tekitab kihistumine ja ühtluskooli põhimõtete
eiramine.
- Tõsta perekonna vastutust laste kasvatamisel. Sätestada
see vajalike õigusaktidega.
Viia sisse kohustuslikud koolitused probleemsete ja kasvatusraskustega
laste vanematele.
Käivitada lastevanemate koolitust ja nõustamist pereelu
ning
laste kasvatamisega seotud probleemidega toimetuleksuks.
- Muuta perekonnaõpetuse kursus gümnaasiumis kohustuslikuks
ja
tõhustada neid põhimõtteid põhikooli III
astme inimeseõpetuse ainekavas ning riikliku õppekava
üldosa pädevustes.
- Laste vabaharidussüsteem ja vaba aja sisustamine nõuab
hästi läbimõeldud riikliku poliitikat ja finantsilist
tuge sotsiaalprobleemidega perede lastele.
- Noorsoo- ja –tööhõivepoliitika peab eesmärgiks
seadma
narkomaania ja kuritegevuse ennetamise eesmärgid ning see
nõuab selge riikliku poliitika väljatöötamist
erinevate
ministeeriumide ja ametkondadega koostöös.
Tegevuskava
Eesti Õpetajate Liit tegeleb jätkuvalt hariduse kvaliteedi
ja õpetajate töö professionaalsuse toetamisega. Oleme
jätkuvalt kavandanud osaleda hariduspoliitika kujundamise protsessis.
Käivitada tuleks protsessid õpetajate kvalifikatsiooninõuete
ja kutsestandardite väljatöötamiseks ning eetikadokumendi
vormistamiseks. Tähtis on õpetajate endi töö ja
osalus protsessesis.
Kavandame väärtushinnanguid käsitlevat konverentsi ja
rühmatööd aruteludeks.
Edutame õpetajate erialaliitude erialase täiendkoolituses
korraldamise kõrval käsitlema ka kutse- ja ametiala professionaalsust.
Noorte õpetajate kooliellu integreerimiseks ja toetamiseks oleme
loonud noorte õpetajate töögrupi.
Haridustasemete vahelise õpetajate koostöö edendamiseks
on tehtud esimesi jõupingutusi koostööks kutsehariduse
õpetajatega.
Loodame, et koos presidendi kantselei ja KKÜ-ga jätkub koostöö
õpilaste väärtushinnanguid kujundavas õpilasprojektis
“ Kaunis kool ”, mille sisuks on sallivuse, tolerantsuse toetamine
ja meeskonnatöö ning suhtekorralduse parandamine koolis. Koostöös
täiskasvanutega ja sihipärane töö koolikeskkonna heakorrastamisel.
Loovuse, otsustus- ja vastutusvõime kujundamine projektitööna
ning seostatuna RÕK.
Selles projektis saavad rakendust ja tunnustust ka need õpilasi,
kellel teoreetiliste teadmiste omandamisel väga hästi ei lähe.
Kolmanda sektori organisatsioonina oleme võimelised oma liikmete
potentsiaaliga tegema laiemat tööd , et muuta ka nende õpetajate
mõtteviise ja arusaamu, kes meie organisatsioon ei kuulu. Aga meie
ressursid ja vahendid on kahjuks piiratud.
Oleme tänulikud, et olete kutsunud meid osalema koolikeskkonna ümarlauale,
et otsida lahendusi laste- ja noorte vägivallaga probleemidele
ühiskonnas.
|